Η Αίτνα σας περιμένει καπνισμένη…
Εννοείται πως θα ανεβείτε στην Αίτνα, είναι εμπειρία ζωής, η γνωριμία από κοντά με το πιο υψηλό ενεργό ηφαίστειο της Ευρώπης. Υπάρχουν παντού γραφεία με εξειδικευμένες εκδρομές που περιλαμβάνουν τελεφερίκ, γεωλόγο ξεναγό στα ποτάμια της παγωμένης λάβας και πεζοπορία ως το χείλος του κρατήρα στα τρεις χιλιάδες μέτρα. Άλλωστε, Κατάνια χωρίς Αίτνα, είναι ζωή χωρίς έρωτα…
Για να πάμε στην Κατάνια η Aegean προσφέρει
πληθώρα επιλογών, με απευθείας αεροπορικές συνδέσεις έως και 4 φορές την
εβδομάδα.
ΑΙΤΝΑ
Η Αίτνα είναι ενεργό
ηφαίστειο στις ανατολικές ακτές της Σικελίας, το μεγαλύτερο και υψηλότερο ενεργό
ηφαίστειο στην Ευρώπη (ύψος 3.350 μέτρα). Η Αίτνα καλύπτει
έκταση 1190 τετραγωνικών χιλιομέτρων με περιφέρεια βάσης 140 χιλιόμετρα, δηλαδή
είναι τρεις φορές μεγαλύτερη από τον Βεζούβιο.
Είναι από τα πιο ενεργά ηφαίστεια
στον κόσμο. Αν και οι εκρήξεις του μπορεί να είναι μερικές φορές πολύ
καταστροφικές, γενικά δεν θεωρείται ιδιαίτερα επικίνδυνο και χιλιάδες κάτοικοι
ζουν στις πλαγιές του ηφαιστείου και τις γύρω περιοχές. Το γόνιμο έδαφος είναι
κατάλληλο για εκτεταμένες γεωργικές δραστηριότητες.
Τον Ιούνιο του 2013, η UNESCO ανακοίνωσε την ένταξη της Αίτνας στον
κατάλογο με τα Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς.[1]
Προέλευση ονόματος και Μυθολογία
Η ονομασία Αίτνα μπορεί να προέρχεται από την ελληνική λέξη αίθω, που σημαίνει «καίγομαι», ή τη φοινικική λέξη «attano». Οι Άραβες ονόμαζαν το βουνό Gibel Utlamat, το βουνό της φωτιάς. Η ονομασία αυτή εξελίχτηκε αργότερα σε Mons Gibel κι έτσι στην τοπική διάλεκτο το ηφαίστειο ονομάζεται Mongibeddu.
Στην Ελληνική
μυθολογία, ο Αίολος είχε φυλακίσει τους ανέμους στις σπηλιές
κάτω από την Αίτνα. Ο Γίγαντας Εγκέλαδος καταπλακώθηκε από το όρος
Αίτνα, σύμφωνα με τον ποιητή Αισχύλο, και ήταν η αιτία των ηφαιστειακών
εκρήξεων. Στη Ρωμαϊκή
μυθολογία, ο Βούλκαν, θεός της φωτιάς, είχε το εργαστήριό του
κάτω από την Αίτνα .
Γεωλογία - Ιστορικές εκρήξεις
Η ηφαιστειακή δραστηριότητα στην Αίτνα ξεκίνησε περίπου πριν 500.000 χρόνια, με υποθαλάσσιες εκρήξεις κατά μήκος των ακτών της Σικελίας.
Πριν 35.000 χρόνια και για μια
χρονική περίοδο περίπου 20.000 χρόνων, έλαβαν χώρα μερικές ιδιαίτερα ισχυρές
εκρήξεις, στάχτη από τις οποίες είχε φτάσει ακόμα και μέχρι τη Ρώμη, περίπου 800 χιλιόμετρα βόρεια της Αίτνας. Πριν
3.500 χρόνια, μια ηφαιστειακή έκρηξη προκάλεσε μια γιγάντια κατολίσθηση στην
ανατολική πλαγιά του βουνού. Το γεγονός μνημονεύει ο Διόδωρος
ο Σικελιώτης και αποτελεί
την πρώτη γνωστή μαρτυρία για έκρηξη της Αίτνας. Η επόμενη κατολίσθηση θα
γινόταν μετά από 1500 περίπου χρόνια, δημιουργώντας καλντέρα.
Το 396 π.Χ. λέγεται ότι μια έκρηξη της Αίτνας ματαίωσε τα σχέδια των Καρχηδονίων για εισβολή στις Συρακούσες κατά τον Πρώτο Σικελικό Πόλεμο.
Το πιο ενεργό ηφαίστειο της Ευρώπης κινείται αργά αλλά σταθερά προς τη θάλασσα, σύμφωνα με βρετανούς επιστήμονες που το παρατηρούν εδώ και δεκαετίες
Η Αίτνα στην ανατολική Σικελία, το πιο ενεργό ηφαίστειο της Ευρώπης, «γλιστράει» ολόκληρη, αργά αλλά σταθερά, προς τη θάλασσα της Μεσογείου με μέσο ρυθμό 14 χιλιοστών το χρόνο, δηλαδή διανύει 1,4 μέτρα στη διάρκεια 100 ετών. Αυτό επιβεβαίωσαν βρετανοί επιστήμονες που μελετούν εδώ και δεκαετίες το ηφαίστειο και έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό ηφαιστειολογίας "Bulletin of Volcanology".
Όπως είπαν, ουσιαστικά είναι η
πρώτη φορά που έχει παρατηρηθεί ένα ολόκληρο ενεργό ηφαίστειο να ολισθαίνει
κατ' αυτό τον τρόπο. Οι επιστήμονες έχουν στήσει περιμετρικά του ηφαιστείου ένα
δίκτυο σταθμών GPS υψηλής
ακρίβειας, έτσι ώστε να επιτηρούν τη συμπεριφορά του, καταγράφοντας ακόμη και
μετακινήσεις μερικών χιλιοστών ή ανεπαίσθητες παραμορφώσεις του κώνου του.
Μετά από 11 χρόνια συλλογής
στοιχείων, είναι πια φανερό, σύμφωνα με τους ερευνητές, ότι το ηφαίστειο
μετακινείται σε κατεύθυνση ανατολική-νοτιοανατολική προς την παράκτια πόλη του
Τζάρε που απέχει περίπου 15 χιλιόμετρα. Η Αίτνα φαίνεται σαν να «τσουλάει» πάνω
σε μια πλαγιά με πολύ μικρή κλίση ενός έως τριών μοιρών, πιθανώς επειδή
«κάθεται» πάνω σε ασθενή εύκαμπτα ιζηματογενή πετρώματα.
Οι γεωλόγοι δήλωσαν ότι η
κατάσταση χρειάζεται προσεκτική παρακολούθηση, επειδή μπορεί να οδηγήσει σε
αυξημένους κινδύνους στο μέλλον. Παρατηρήσεις σε ανενεργά ηφαίστεια, που έχουν
παρόμοια συμπεριφορά, έχουν δείξει ότι μπορεί ξαφνικά να εμφανίσουν κατάρρευση
στην πλευρά τους προς την κατεύθυνση της ολίσθησης, με συνέπεια να υπάρχει
κίνδυνος για καταστροφικές κατολισθήσεις.
«Θα έλεγα ότι αυτή τη στιγμή δεν
υπάρχει αιτία για ανησυχία, αλλά είναι κάτι που πρέπει συνεχώς να
παρακολουθούμε, ιδίως για να δούμε αν υπάρχει κάποια επιτάχυνση σε αυτή την
κίνηση προς τη θάλασσα», δήλωσε ο επικεφαλής ερευνητής, ο γεωλόγος δρ Τζον
Μάρεϊ της Σχολής Γεωεπιστημών του Ανοιχτού Πανεπιστημίου της Βρετανίας, ο
οποίος μελετά την Αίτνα εδώ και σχεδόν μισό αιώνα, σύμφωνα με το BBC.
Ο Μάρεϊ ανέφερε ότι αν σε μερικά
χρόνια ο ρυθμός ολίσθησης των 14 χιλιοστών ετησίως (που δεν είναι σταθερός,
αλλά αυξομειώνεται από χρόνο σε χρόνο) διπλασιασθεί, τότε αυτό θα αποτελέσει
ένα σαφές προειδοποιητικό σημάδι. Αν, από την άλλη, ο ρυθμός μετακίνησης προς
τη θάλασσα μειωθεί στο μισό, τότε δεν συντρέχει κανένας λόγος ανησυχίας.
Οι γεωλόγοι επισήμαναν ότι η
συσσώρευση του τεκτονικού στρες μπορεί να πάρει αιώνες ή και χιλιετίες, έως
ότου το ηφαίστειο φθάσει σε ένα κρίσιμο σημείο μερικής κατάρρευσης. Προς το
παρόν πάντως, δεν υπάρχουν καθόλου ενδείξεις ότι κάτι τέτοιο πρόκειται να
συμβεί σύντομα στην Αίτνα, συνεπώς ερευνητές καθησύχασαν ότι δεν πρέπει να
ανησυχούν ούτε οι ντόπιοι ούτε οι τουρίστες.
Ο θάνατος στην “ύψιστη πυρά” ενός φιλοσόφου “μεθυσμένου με θεό”
Πρόκειται μάλλον για την πιο παράξενη αλλά και για την ελκυστικότερη από τις μορφές που αναφέρονται ως προσωκρατικοί. Και σίγουρα κανείς τους δεν είχε θεαματικότερο τέλος. Όπως επισημαίνει ο Πλούταρχος, με την αποχώρηση του Εμπεδοκλή η φιλοσοφία βρέθηκε σε αναταραχή, κυκλοφορούν δε άφθονες ιστορίες για τη μεταμόρφωσή του σε θεό.
Ο
Εμπεδοκλής έγραφε δύο έμμετρα έργα, εκτενή κάποτε μα όχι πια, τα Περί φύσεως
και Καθαρμοί. Έλεγε πως ήταν «άφθαρτος θεός, όχι πια θνητός». Ο Διογένης τον
περιγράφει να φοράει πανάκριβη πορφύρα με χρυσαφένιο ζωνάρι, μπρούντζινα
σανδάλια και δάφνινο «στέμμα δελφικό». Είχε πυκνά μαλλιά, κρατούσε πάντοτε
μπαστούνι και διέθετε ακολουθία ολόκληρη από νεαρούς που τον φρόντιζαν. Μας
φέρνει στο νου κάτι από μάγο, από ιερέα, μα και από τσαρλατάνο. Πάντως δεν
έπαψε ποτέ να θεωρείται ριζοσπάστης στις πολιτικές του θέσεις και ταυτιζόταν με
τη δημοκρατία. Λέγεται, μάλιστα, ότι έπεισε τους συμπολίτες του στον Ακράγαντα
της Σικελίας να καταργήσουν τους διαχωρισμούς και να καλλιεργήσουν την
πολιτειακή ισότητα.
Σ’ ένα
από τα εκτενέστερα σωζόμενα αποσπάσματα του έργου του ο θάνατος αναφέρεται ως «μέγας εκδικητής». Σύμφωνα με το θρύλο, κάποτε
κράτησε ζωντανή επί τριάντα μέρες μια γυναίκα που δεν ανάσαινε ούτε είχε
σφυγμό. Ο Αέτιος του αποδίδει την άποψη ότι ο ύπνος ήταν απόρροια της ψύξης του
αίματος και ότι ο θάνατος επέρχεται όταν αυτό χάσει εντελώς τη θερμότητα του.
Αφού λοιπόν η ζέστη είναι ο φορέας της ζωής, το καλύτερο μέρος για να
τερματίσει ο Εμπεδοκλής την αναζήτηση της αθανασίας ήταν η φωτιά ενός
ηφαιστείου. Κι όπως ιστορούν, φόρεσε τα καλά του και ρίχτηκε εκούσια στην
Αίτνα, επιβεβαιώνοντας τις φήμες ότι είχε θεϊκή υπόσταση. Η αλήθεια όμως
διαπιστώθηκε αργότερα, όταν στην πλαγιά του ηφαιστείου βρέθηκε to ένα από τα μπρούντζινα σανδάλια του που
είχαν φτύσει έξω οι φλόγες.
Υπάρχουν
και άλλες ιστορίες για το θάνατο του Εμπεδοκλή, όχι τόσο συναρπαστικές: λένε
πως έφυγε από τη Σικελία για την Ελλάδα και δε γύρισε ποτέ, ότι έσπασε το γοφό
του πηγαίνοντας σε μια γιορτή και πέθανε από κάποια επακόλουθη αρρώστια, ότι
γλίστρησε στη θάλασσα και πνίγηκε λόγω γηρατειών.
Το ότι
στο πρόσωπό του συνδυάζονταν η μυστικιστική ύβρις και ο πολιτικός
ριζοσπαστισμός ώθησε περίπου είκοσι δύο αιώνες αργότερα -στον απόηχο του
ενθουσιασμού ανάσταση- το σπουδαίο Γερμανό φιλόσοφο και ποιητή Φρίντριχ
Χαίλντερλιν να γράψει το έμμετρο δράμα Ο θάνατος του Εμπεδοκλή. Η εξαιρετική
αυτή σύγχρονη τραγωδία γράφτηκε σε τρεις διαφορετικές εκδοχές στα τέλη της
δεκαετίας του 1790, έμεινε όμως ημιτελής και δεν εκτιμήθηκε όσο της άρμοζε. Ο
Χαίλντερλιν αποκαλεί «μεθυσμένο με θεό» τον Εμπεδοκλή και του αναγνωρίζει σαφώς
ότι ήταν θρησκευτικός μεταρρυθμιστής και πολιτικός επαναστάτης. Ο θάνατος «στην
ύψιστη πυρά», όπως την αποκαλεί ο Χαίλντερλιν, γίνεται αντιληπτός ως θυσία στη
φύση και ως παραδοχή ότι υπάρχει μια δύναμη ανώτερη από την ανθρώπινη
ελευθερία: η ειμαρμένη.
Ο
Εμπεδοκλής περιγράφεται πάντοτε ως φυσιογνωμία σοβαρή και αρχοντική, πράγμα που
αρκούσε στο Λουκιανό για να τον κάνει ρεζίλι στους Νεκρικούς Διαλόγους, όπου
τον δείχνει να κατεβαίνει στον Άδη «μισοκαμένος από την Αίτνα». Όταν ο κυνικός
Μένιππος τον ρωτάει τι τον ώθησε να βουτήξει στον κρατήρα, εκείνος αποκρίνεται:
«Μια μελαγχολία». Πράγμα που προκαλεί την έκρηξη του Μένιππου:
Όχι!
Ματαιοδοξία ήταν· κι έπαρση· και μπόλικη ανοησία· αυτά σ’ έκαψαν ολόκληρο, απ’
την κορφή ως τα νύχια – και καλά σου έκαναν!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου